Kõne Tallinna linnavolikogus
1.
Silver Meikari poolt vallandatud
skandaali puhul on minu arvates oluline veel üks, seni tähelepanuta tahk:
ebaseaduslikult parteide kassadesse laekunud raha tegelik päritolu ja tegelik
mõju.
2.
Ausa raha kõrvalteid mööda partei
kassasse sokutamine on tavamõistuse kohaselt reeglitele mittevastav
nihverdamine. Kuritegeliku raha, olgu näiteks narko- või illegaalsete
relvakaupmeeste raha, vastuvõtmine on midagi, mis vägagi kõhedaks võtab. Ja
selle viimast sorti raha puhul on kaasaskäiv tellimus ilmselt iseenesestmõistetavalt
kauba sees.
3.
Edgar Savisaarele on ette heidetud raha
küsimist Venemaa raudtee juhilt kaheks otstarbeks: Keskerakonnale
valimiskampaaniaks ja Lasnamäele kiriku ehitamiseks.
4.
Ühiskonnas on kujundatud arusaam, et
valimiskampaaniaks raha küsimine on ülemõistuse suur patt ja kiriku ehitamiseks
toetuse palumine õilis tegu.
5.
Valimiskampaania kestab mõned kuud. Selle
tulemus: partei positsioon riigikogus mõne aasta. Kirik Lasnamäe veerul seisab
arvatavalt mitusada aastat.
6.
Kui isamaaliitlaste poolt juhitud
Tallinna Linnavalitsus tegi koalitsiooni meie seast lahkunud Jevgeni Koganiga
ja otsustas anda rohelise tee kiriku rajamiseks Lasnamäele, siis 21. sajandi
ilmalikus Eesti Vabariigis võib sellesse suhtuda, delikaatselt väljendudes,
mitut moodi, aga nüüd oleme olukorras, kus alustatu tuleb muidugi lõpuni viia.
7.
Kas paljudele meie kaasmaalastele oluline
ja sajanditeks planeeritud ehitis peab valmima Venemaalt tulnud raha toel,
selles tihkaksin ma aga kahelda küll.
8.
Kui juba, siis peaksime sellise asja ikka
omaenese jõududega üles ehitama. Usukauge inimesena olen minagi oma
tagasihoidliku annetuse selle ehituse heaks teinud. Mul oleks hea meel olnud,
kui Eesti kodurahu parandamisest hooliv Andrus Ansipi valitsus oleks lepitust
otsinud ja leidnud võimaluse selle ehitise valmimist ka riigi poolt toetada.
9.
Samas. Paar kuud tagasi käisin Oxfordis
konverentsil, mille pealkiri oli “Kuidas religioossete ehitiste
sekulariseerimine transformeeris 16. – 19. sajandil Euroopa raamatukogusid”.
10. Põhiline elamus konverentsilt oli taaskordne kinnitus sellele, kuidas
reformatsioon, valgustusaeg, ilmalikustamine on need inimkonna mõtlemises
toimunud põhimõttelised muutused, mis on viinud teadusliku maailmakäsitluse
prevaleerimiseni ja sellise ühiskonnakorralduseni, milles praegu õhtumaades
elame.
11. Muljetavaldav on näiteks see, et Šveitsis sulges riigivõim
1640-nendatel ja järgnevatel aastatel suurema osa kloostreid, andis raamatud
koolidele ja ruumid õppeasutustele.
12. Teine massiline laine religioossete hoonete ilmalikku kasutusse
andmiseks leidis aset Napoleoni ajal.
13. 21. Sajandi Eestis on võõristav kuulda plaanidest anda ühiskonna rahade
eest ülalpeetud ja mitmel korral taastatud Niguliste kirik tagasi
religioossesse katusesse.
14. Nii küsiksingi: austatud abilinnapea Eha Võrk:
1.
Kas Niguliste kiriku tagastamine kirikule
on jätkuvalt päevakorral?
2.
Kas oleks võimalik teha arvutused
ülekantuna tänastesse hindadesse ja näidata kui palju on kulutatud ühiskonna
raha selle kiriku mitmel korral taastamisele ja ülalpidamisele?
3.
Milline oleks kiriku ülalpidamise
püsikulu?
4.
Millisena võiks ette kujutada kirikule
tagastatud Niguliste kasutamist muuseumina ja kontserdipaigana, nii nagu see
toimub praegu.
15. Paluksin nii suulist kui kirjalikku vastust.
Andres
Kollist
31.05.2012
No comments:
Post a Comment