Rahva
Hääl
Nr. 103 (14 094) 30. aprillil
1989 Lk. 2
ETTEPANEK: LUUA
IMMIGRATSIOONITALITUS
On aeg luua Eesli NSV Riiklik Immigratsioonitalitus. Seda ettepanekut
alles praegu teha tundub veider. On ju migratsioonist ja selle halbadest
tagajärgedest avalikult juba mõnda aega räägitud. Ometi pole riiklikul tasemel
rändeprobleemidega tõsisemalt tegelemiseni veel jõutud. Nii tõsise asjaga
viivitamine on aga minu arvates vägagi taunitav.
Migratsiooni protsessid Eestis vajavad seaduslikku reguleerimist ja seda
tuleks teha iile- eestilise ametkonna loomisega. Praegune olukord, kus iga
rajoon ja linn püüab omaenda seaduste-ots ustega liigse sisserände vastu
kaitset leida, meenutab hiljutist ostu-müügi korda. Püüded anda sotsialismiajast
inimesele uus kodanikuõigus — õigus ostule, said alguse vist Tartus. Küllap
just seal võeti esimesena Eestis kasutusele piirangud väljastpoolt tulnud
inimestele kauba müümisel. Peale Tallinna ja Harju rajooni ostu- piirangute
vastuvõtmist jõuti lõpuks vajaduseni korraldada ülevabariigiline ühisrinne.
Maakondade ühishuvid viisid (viimaks) kokkuleppele ja lasksid teatavail
riiklikel algetel ilmneda.
Eks samad lood ole ka kontrollimatute rahvastikuprotsessidega. Siiani on
jõutud vastavate seadusteni vaid üksikutes linnades-rajoonides. Kõige rohkem
on ilmselt kõne all olnud Tallinna linnavalitsuse poolt kehtestatud piirangud
sissekirjutuse saamisel.
Eesti vajab aga ühtset migratsioonipoliitikat. Olgugi siin toodud mõned
olulisemana tunduvad mõtted. Eesti NSV Ülemnõukogu Presiidium peaks võtma vastu
seadluse immigratsioonitalituse loomise kohta.
Selles seadluses peaks olema:
- ära näidatud talituse põhiülesanded,
- määratud selle esimees, kellele antakse Eesti NSV ministri õigused,
- kehtestatud Eesti NSV Ministrite Nõukogu jaoks kohustuslik immigratsioonikvoot, mida Ministrite Nõukogu ei tohi ületada.
Immigratsioonikvoodi piirväärtuseks võiks olla 0,1 % Eesti
püsielanikkonnast (Eesti NSV kodanikest). Seega oleks see umbes 1000 kuni
1500 inimest aastas. Siia hulka oleksid arvatud kõik sissesõitnud, sõltumata
nende vanusest, soost, haridusest, tegevusalast jne. Samuti sellest, kas tullakse
välisriigist või mõnest Liidu piirkonnast, ka sõltumata ümberasumise asjaoludest
või ümberasumist soodustava NSV Liidu või Eesti NSV seadustiku olemasolust.
Ministrite Nõukogu ülesandeks peaks jääma kehtestatud kvoodi üksikasjalik
ja hästi läbikaalutud liigendamine igal aastal eraldi: tuleks ju otsustada,
kui palju on võimalik (ja vajalik) võtta vastu näiteks maavärisemise ohvreid,
näljahädalisi või sõjapõgenikke, kui palju välisriikidest ümberasujaid ja
millistest riikidest, kui palju Eestile hädatarvilikke spetsialiste, kui palju
rakendada mööda NSV Liitu ringi rändavat vaba tööjõudu ja kus, kui palju suudame
vastu võtta siin elada soovivaid töö- ja sõjaveterane, erusõjaväelasi ja ikka
nii edasi. Aga sisserände aastane ülempiir oleks 1500 ja ei inimestki rohkem.
Sellise kvoodi kehtestamise teatav sisepoliitiline eelis oleks selles, et
muuta pole tarvis ühtegi seni kehtivat NSV Liidu või Eesti NSV seadust, kõik
nad tuleb ainult sobitada (suruda) kvoodi raamidesse. Nii kujuneksidki
liigsetele ümber asuda soovijatele (kuni neid ikka esineb) tüüpvastuseks
sellised kõigile nõukogude inimestele harjumuspärased kostmised nagu: ždite
fonda, k sožaleniju limit uže istšerpan, možno postavit v otšered. Aga miks
ka mitte: in this year we can take only 15 people from USA and Canada
together, ja ikka selles vaimus edasi.
Seejuures poleks see sugugi mitte nali, need oleksid ausad ja kõigile teada
mängureeglid. Tõelistele asjahuvilistele annaksid nad šansi saada teatava
ooteaja järel oma tahtmine. Vähemveendunud, ebakindlad Eesti patrioodid või
hoopistükkis ükskõiksed asuksid aga ilmselt mujalt paremaid jahimaid otsima.
Veel kvoodi suurusest. Selge, et nagu iga riik, nii peab ka Eesti oma
probleemidele ise konkreetsetele oludele paremini sobivad lahendid leidma.
Ometi on maailmakogemuse teadmine oluline. Minu käsutuses ei ole kahjuks korrektset
võrdlusmaterjali. Enn Kundlale ja mulle endale on aga uudistesaadeteest meelde
jäänud sellised kontrollimata andmed:
- Soomes käib arutelu, kas lubada immigrante vastu võtta 300 asemel 400 aastas, s. t. alla 0,01% rahvastikust;
- Saksamaa Liitvabariigis on tekkinud diskussioon selle ümber, et ei suudeta vastu võtta järjest suurenevat Tamili põgenike voolu, eeldatavalt kuni 4000 inimest (enamasti lapsed) aastas ehk ligikaudu 0,007 % rahvastikust.
- USA tõstis teiste maailma piirkondade arvel NSV Liidust USA-sse emigreerida soovijate kvoodi 20 000 inimeselt 25 000-ni aastas ehk ligikaudu 0,01% USA rahvastikust.
Sulev Halliku poolt k. a. «õhtulehes» nr. 77
esitatud andmeil lubatakse käesoleval rahandusaastal USA-sse teistest
riikidest sisse sõita 94 000 pagulast ehk ca 0,04% USA elanikkonnast. Ollakse
hädas, et ümberasujaile enam-vähem inimväärseid elutingimusi tagada, samas
kulutatakse igale uuele asukale föderaaleelarvest 1000 dollarit.
Seega on väljapakutav kvoodi ülempiir 0,1%
püsirahvas- tikust tegelikult väga suur ja sellise suure kvoodi lubamine võiks
kõne alla tulla ainult teataval üleminekuperioodil.
Nagu igal reeglil, peaksid ka siin olema oma
erandid. Kvoodivabalt võiksid Eestisse asuda kõik eestlased ja Eestist oma
tahte vastaselt lahkuma sunnitud inimesed sõltumata rahvusest (karistuse
kandjad, Nõukogude Liidu armees ajateenijad, küüditatud, samuti kuni 1945.
aastani ja küllap hiljemgi emigreerima sunnitud inimesed ja nende ükskõik kus
sündinud järglased). Eraldi reeglistik peaks reguleerima väljastpoolt Eestisse
õppima asumist ja hilisemat alalisse elukohta tagasi suundumist.
Eesti NSV Riiklik Immigratsioonitalitus juhinduks
oma tegevuses põhimäärusest ja selle peaks kinnitama Eesti NSV Ministrite
Nõukogu. Talituse tegevust reguleerivas põhidokumendis peaksid kindlasti
olema kirjas järgmised, ehk kõige olulisemad seisukohad.
- Väljastpoolt tulnud inimesele Eestis elamise loa (ajutise või alalise) võib anda ainult immigratsioonitalitus. Ilma selle talituse kirjaliku loata ei tohi ühtegi väljastpoolt saabunut Eestisse sisse kirjutada, tööle võtta või talle elamispinna orderit välja kirjutada.
- Kõigepealt antakse saabunule ajutine elamisluba tähtajaga kuni 5 aastat. Selle aja vältel aitab immigratsioonitalitus ümberasunul uues keskkonnas kohaneda. Tulnukatele korraldatakse tasuta kursused Eesti ajaloost, kultuurist, samuti eesti keele õppimine.
- Pärast B-aastast kohanemisperioodi ja kohustuslike eksamite sooritamist otsustab immigratsioonitalitus, kas inimesele antakse alaline elamisluba või mitte. Kui ei, tehakse talle ettepanek naasta oma endisesse elukohta.
- Peale ümberasunu vähemalt 12-aastast Eestis elamist on immigratsioonitalitusel õigus teha Ülemnõukogu Presiidiumile ettepanek anda talle kodakondsus.
- Eesti NSV kodakondsuse seaduse vastuvõtmisel oleks immigratsioonitalituse kohustus tegelda ka nende Eestis elavate kodanikega, kes ei soovi endale võtta Eesti NSV kodakondsust või kellele seda ei anta. (Tegevuse üldpõhimõtted võiksid siin olla samad, mis kvoodi alusel ümberasujate puhul).
- Kinnisvara (maja, korter, suvila jne.) saab väljaspool Eestit elav kodanik- või väljaspool Eestit asuv asutus osta ainult immigratsioonitalituse loal.
- Immigratsioonitalitus võiks tegelda ka mõnede muude rahvastiku rände küsimustega.
Näiteks tuleks kehtestada kord, et korterit võib Eestist väljaspool elava
inimesega vahetada ainult immigratsioonitalituse loal. Samas tuleks talituse
juurde luua fond, mille abil püütakse Eestist lahkuda soovivale kodanikule
hankida korter paigas, kus ta soovib elama hakata. Vabanenud korter läheks
üldisesse elamufondi — jagamiseks järjekorras olijatele või siis näiteks
asutusele, kes andis raha asenduskorteri hankimiseks.
Immigratsioonitalitus vöiks teha muudki. Tema juurde võiks näiteks luua
andmepanga, et abistada Eestist mujale Liitu või teise riiki lahkuda
soovijaid. Neil saaks aidata uues elupaigas eluruumi ja töökohta otsida ning
anda neile võimalusel ka muud abi.
Praeguseks on ülaltoodud idee realiseerimine nii kaugel, et Arvo Junti on
lõpetanud Eesti NSV Immigratsioonitalituse põhimääruse projekti kokkuseadmise.
Loodame, et lähemal ajal esitatakse immigratsioonitalituse loomise
ettepanek ametlikuks seisukohavõtuks Eesti NSV Ülemnõukogu Presiidiumile,
Eesti NSV Ministrite Nõukogule ja EKP-le.
Karta aga võib, et ilma laia üldsuse toetuseta asi paigast ei nihku.
Seejuures julgen arvata, et erinevalt keeleseadusest võiks see ettevõtmine
leida toetuse ka vene keelt eelistava elanikkonna hulgas, Interliikumise mõned
äärmuslased ehk välja arvatud.
Nii kutsungi kõiki üles avaldama oma arvamust kirjapandu kohta.
ANDRES KOLLIST
Toimetuselt.
Migratsiooni piiramisest on palju räägitud. Üht-teist tehtudki. Ometi
kõikehõlmavat süsteemi ei ole. Ja nõnda kasvas sisseränne ka 1988. aastal 3200
inimest. See on suurem eestlaste iibest (1949 inimest).
Ülaltoodud artiklis on pakutud üks võimalusi olukorrast väljapääsu leida.
Loodame, et isegi pahatahtlik lugeja ei näe selles inimõiguste rikkumise
katset.
No comments:
Post a Comment